تعطیلی شنبه‌ ها

Prometheus VII Prometheus VII Prometheus VII · 1403/02/29 15:18 · خواندن 2 دقیقه

مجلس شورای اسلامی در نشست علنی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، با تصویب لایحه‌ای به تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعات کاری کارمندان دولت رأی مثبت داد. این تصمیم که با ۱۳۶ رأی موافق از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر تصویب شد، تغییرات قابل توجهی در برنامه کاری هفتگی کارمندان دولت به همراه خواهد داشت.

جزئیات تعطیلی شنبه‌ها

بر اساس این مصوبه، تمامی دستگاه‌های اجرایی به جز واحدهای نظامی، انتظامی، امنیتی و بخش‌های عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی نظیر بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را از یکشنبه تا پنجشنبه تنظیم کنند. فهرست کامل این واحدهای عملیاتی ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

زمان اجرای تعطیلی

به گفته اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در صورتی که شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده این مصوبه را تأیید کند و رئیس مجلس آن را ابلاغ نماید، تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال اجرایی خواهد شد.

کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

با تصویب تبصره‌های ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی به ۴۰ ساعت در هفته کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که ساعات کاری پیشین ۴۴ ساعت در هفته بود. همچنین کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی، ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر ۱۰ ساعت در هفته) کاهش دهند.

تأثیرات و استثناها

کاهش ساعات کاری به میزان ۴۰ ساعت در هفته و ۱۶۴ ساعت در چهار هفته متوالی تأثیری بر حقوق و مزایا و سوابق خدمت اپلیکیشن بت 303 کارمندان نخواهد داشت. اجرای این حکم در خصوص دستگاه‌هایی که تحت نظر مستقیم مقام معظم رهبری هستند، منوط به اذن ایشان است.

این مصوبه در صورتی که به تصویب نهایی شورای نگهبان برسد، تغییرات مهمی در نظم کاری و تعطیلات آخر هفته کشور ایجاد خواهد کرد و به نظر می‌رسد که تحولی در سیستم کاری دستگاه‌های اجرایی و کارمندان دولت به وجود خواهد آورد.