ادعای مهاجرت پزشکان و عملیات روانی دشمن

Prometheus VII Prometheus VII Prometheus VII · 1403/02/30 20:40 · خواندن 2 دقیقه

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درباره افزایش مهاجرت پزشکان از ایران، این ادعاها را «دستاویزهای دشمن برای عملیات روانی» علیه جمهوری اسلامی دانست. او اظهار داشت که دشمنان جمهوری اسلامی ده‌ها هزار پزشکی که از زمان جنگ تا دوران کرونا مشغول کار بوده‌اند را نادیده می‌گیرند.

محمد رئیس‌زاده، رییس کل نظام پزشکی ایران نیز در تاریخ ۲۶ اردیبهشت، گزارش‌های مرتبط با مهاجرت پزشکان و کمبود کادر درمان را «فضاسازی رسانه‌ای علیه جامعه پزشکی» خوانده و اظهار داشت که این حوزه نیز دچار «نفوذی» شده است.

نگرانی‌ها و هشدارهای جامعه پزشکی

با این حال، گزارش‌ها و هشدارهای مختلف از سوی مسئولان و فعالان حوزه سلامت، نگرانی‌های جدی درباره مهاجرت پزشکان و کادر درمان از ایران را تأیید می‌کنند. روزنامه اعتماد در شماره روز ۳۰ اردیبهشت خود به نقل از ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصان داخلی ایران، هشدار داد که مشکل‌تراشی برای کادر درمان باعث خودکشی‌های پیاپی و مهاجرت پزشکان و پرستاران شده است. خسرونیا اظهار داشت که جامعه پزشکی در یک «التهاب و ناراحتی خاص سیگاری بت » به‌سر می‌برد و با تصویب قوانین دست و پاگیر، کادر درمان در تنگنا قرار گرفته‌اند.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، نیز در روز ۲۳ اردیبهشت همزمان با روز جهانی پرستار اعلام کرد که بسیاری از پرستاران به دلایل معیشتی و برخی پزشکان به دلیل مسائل سیاسی مهاجرت می‌کنند. او افزود که در شرایط فعلی مهاجرت آنها اجتناب‌ناپذیر است.

ایرج فاضل، رییس جامعه جراحان و وزیر اسبق بهداشت، نیز در تاریخ ۱۸ اردیبهشت هشدار داد که در صورت ادامه وضعیت کنونی، تا ۱۰ سال آینده ایران مجبور به وارد کردن پزشک یا اعزام بیماران به خارج خواهد شد.

آمار و ارقام مربوط به مهاجرت پزشکان

روزنامه دنیای اقتصاد در بهمن ۱۴۰۲ گزارش داد که درخواست پزشکان برای دریافت گواهی صلاحیت پزشکی (CGS) نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور، در آذرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که درخواست‌های کادر درمان برای مهاجرت طی پنج سال اخیر تا ۱۰ برابر افزایش یافته است. همچنین، روزنامه دنیای اقتصاد در خردادماه سال گذشته گزارش داد که حدود ۱۶ هزار پزشک و متخصص ایرانی در چهار سال گذشته مهاجرت کرده‌اند.