امیرحسین مقصدلو، معروف به "تتلو"، خواننده پرحاشیه ایرانی، به دلیل دو پرونده قضایی در حال رسیدگی به حبس‌های طویل‌المدت و کوتاه‌مدت و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است. وکیل او، الهام رحیمی‌فرد، اعلام کرد که احکام صادره بدوی بوده و هنوز قطعی نشده‌اند و جزئیات آن ممکن است منافع موکلش را به خطر بیندازد.

رحیمی‌فرد تاکید کرد که اتهام "افساد فی‌الارض" در پرونده تتلو مطرح نبوده، اما مجازات‌های او بسیار سنگین و هم‌تراز با این اتهام هستند. او همچنین افزود که اظهار ندامت و توبه موکلش در زندان، می‌تواند در میزان محکومیت تاثیرگذار باشد، اما به نظر می‌رسد که قاضی پرونده توبه تتلو را احراز نکرده است.

احکام صادره برای تتلو

طبق گزارش‌ها، تتلو به علت تشویق مردم به فساد و فحشا به ۱۰ سال حبس تعزیری، دعوت به قمار به دو سال حبس تعزیری و فعالیت تبلیغی مغایر با شرع اسلام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین، در پرونده‌ای دیگر به اتهام توهین به مقدسات به سه سال حبس محکوم شده است. در صورت تایید این احکام در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس برای تتلو اجرا خواهد شد.

واکنش‌ها و جزئیات بیشتر

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، با اشاره به صدور حکم حبس برای تتلو اعلام کرد که هیچ شاکی خصوصی در پرونده‌های او وجود نداشته و این احکام مربوط به پرونده‌های او در دادگاه انقلاب تهران و دادگاه کیفری یک استان تهران بوده است.

اتهامات این خواننده شامل تشویق نسل جوان به فساد و فحشا بی سی گیم، فعالیت تبلیغی علیه شرع اسلام، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، دایر کردن سایت شرط‌بندی و تشویق به قمار، انتشار محتویات مستهجن، تحریک به ارتکاب جرایم منافی عفت و مصرف مواد مخدر بوده است.

دفاعیات تتلو

تتلو در دفاعیات خود در دادگاه اظهار کرده بود که قصد ترویج مواد مخدر نداشته و هدفش معرفی جایگزین‌های گیاهی برای معتادان به مشروبات الکلی و مواد مخدر بوده است. او همچنین در خصوص اتهام دایر کردن سایت شرط‌بندی گفت که مالک این سایت‌ها نبوده و فقط تبلیغ آنها را می‌کرده است.

بازداشت و انتقال به ایران

تتلو که در ترکیه به دلیل شکایت‌های خصوصی متعدد دستگیر شده بود، در مرز بازرگان به مقامات جمهوری اسلامی تحویل داده شد. این بازداشت و تحویل به ایران، واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.