بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط شرکت «اسپید تست» در ماه آوریل ۲۰۲۴، سرعت اینترنت موبایل در ایران با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. این گزارش نشان می‌دهد که میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران به ۳۵.۶۶ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود به ۹.۷۱ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

مقایسه با سال گذشته

مقایسه میانگین سرعت فعلی اینترنت موبایل با بازه مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده عدم افزایش سرعت دسترسی به اینترنت در ایران است. این در حالی است که وزارت ارتباطات ایران در دی‌ماه ۱۴۰۲ با افزایش ۳۴ درصدی تعرفه دسترسی به اینترنت موافقت کرده بود و یکی از شروط این افزایش تعرفه، افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت طی شش ماه پس از اعلام این خبر بود.

الزامات وزارت ارتباطات

طبق الزامات وزارت ارتباطات، اپراتورهای موبایل باید تا پایان خرداد ۱۴۰۳ میانگین سرعت اینترنت را به حداقل ۴۰ مگابیت بر ثانیه برسانند. همچنین، این اپراتورها موظف شده‌اند تا پایان سال جاری پوشش نسل چهارم را به ۹۶ درصد و تعداد سایت‌های نسل پنجم را به ۱۰ درصد افزایش دهند.

محدودیت‌های اینترنتی در دوره ریاست ابراهیم رئیسی

از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، دسترسی مردم ایران به اینترنت به شکل بی‌سابقه‌ای محدود شده است. قطع دسترسی به پلتفرم‌های حیاتی مانند واتس‌اپ و اینستاگرام فوت بت، اختلالات عمدی و افزایش دایره فیلترینگ، از جمله اقدامات عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی، در این دوره است. او در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق در ۲۵ اردیبهشت، سیاست جمهوری اسلامی در قطع دسترسی به پلتفرم‌های محبوب بین‌المللی را «قابل قبول» توصیف کرده بود.

فیلترینگ و سانسور اینترنت

گزارش سال گذشته انجمن تجارت الکترونیک تهران نشان می‌دهد که وزارت ارتباطات تجهیزات فیلترینگ را به شبکه داخلی کشور نیز اضافه کرده است تا بتواند ترافیک داخلی کشور را مانند ترافیک بین‌الملل سانسور کند. با این حال، وزارت ارتباطات هیچ‌گاه مسئولیت اختلالات عمدی در دسترسی مردم به اینترنت را به عهده نگرفته است.